Visie
We zien onze organisatievisie als een inspirerend reisplan voor een gezamenlijke bestemming.Op de vraag ‘Waar gaan we voor?’ is het volgende statement geformuleerd:…Vanuit een levende en richtinggevende Bron zijn we gericht op groei en ontwikkeling van ieder kind door het geven van goed, betekenisvol onderwijs. Samen leren en ontdekken we en spannen we ons in voor ‘toekomstproof’ onderwijs, wat we alleen kunnen waarmaken in nauwe samenwerking met ouders en anderen in een veilige en stimulerende omgeving…
Uitwerking van het statement:
1. Vanuit een levende en richtinggevende Bron
- Invulling van het liefdesgebod
- Het Evangelie uitdragen
- De Bijbel die ons doen en laten doortrekt
- Een levende identiteit voor medewerkers en kinderen
In 2023 blijven we als groepsleraren een voorbeeldfunctie houden en zijn we samen met de kinderen kind van Jezus Christus. We koppelen onze identiteit aan de dagelijkse praktijk. De kinderen worden bij de dagopening betrokken. Als team zien, benoemen en benutten we elkaars talenten. We waarderen de openheid en betrokkenheid naar elkaar toe. We stralen Gods liefde ook uit naar de omgeving van de school door bijv. een Sing-in voor de buurt te geven of aandacht te schenken aan ouderen/zieken (op wat voor manier dan ook).
2. zijn we gericht op groei en ontwikkeling van ieder kind
- Sociaal emotioneel
- In geloof
- In persoonlijke ontwikkeling
In 2023 zien kinderen en ouders, de persoonlijke ontwikkeling van het kind in het portfolio. Hierbij wordt gekeken naar de mogelijkheden van de kinderen (NSCCT). Kinderen leveren zelf bewijsstukken aan en hierin is ook een onderdeel geloofsvorming opgenomen. De kinderen zijn in de klas actief met het geloof bezig en dit wordt o.a. gekoppeld aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Samen bidden en danken we voor situaties in de klas. Is het Talentuur ook iets om vol trots aan deel te nemen. Is burgerschap geen apart vak/ aparte methode, maar een manier van werken, maakt onderdeel uit van thematisch onderwijs en is een onderdeel van de methode Kwink. Werken we aan 21e -eeuwse vaardigheden die een bijdrage leveren aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Hierbij is een duidelijke koppeling van theorie naar praktijk.
3. door het geven van goed betekenisvol onderwijs.
- Waardering en aandacht voor de diversiteit aan talenten
- Hoofd, hart en handen
- We leren niet alleen in school maar ook daarbuiten
In 2023 werken we op een school waar we thematisch werken in de onder- en bovenbouw, waarbij uitdagend materiaal aanwezig is in een functioneel ingericht schoolgebouw. We werken met hart, hoofd en handen en gebruiken een Talentuur om de talenten verder te ontwikkelen. We maken gebruik van de omgeving door eropuit te gaan of het naar binnen te halen. We volgen de kinderen door een doorgaande lijn met eenduidige beoordelingen en de ontwikkeling op leerlijnen te bewaken. We werken samen aan goed onderwijs door samen voor te bereiden en te ontwikkelen in leer- en werkteams (Lesson Study). Samen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast zetten we de vaardigheden van ouders in i.c.m. hun beroepen om de kinderen beter te laten ontwikkelen.
4. Samen leren en ontdekken we
- Kinderen onderling
- Personeelsleden onderling
- Met stakeholders: ouders, ondersteuners, zorgfunctionarissen
In 2023 worden de kinderen in een rijke leeromgeving uitgedaagd om met en door elkaar te leren. Daarbij worden verschillende talenten ontwikkeld d.m.v. thematisch onderwijs, bewegend leren en talenturen. We maken gebruik van elkaars expertise d.m.v. leerteams en scholing in een ontspannen setting waarin gedeeld wordt en we samen verantwoordelijk zijn voor visie en organisatie. Ouders zijn partner van het onderwijs, waarbij er ook gesprekken worden gevoerd met ouder en kind.
5. en spannen we ons in voor toekomstproof onderwijs
- Anticiperen op een aantal 21e -eeuwse vaardigheden
- ICT-inzet t.b.v. leerproces
In 2023 hebben we verder richting bepaald wat betreft de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs (2032), passend bij onze visie. Hebben we 21-eeuwse vaardigheden geïntegreerd in ons onderwijs, waarbij in alle groepen aandacht is voor ICT. Daarmee geven we waar mogelijk gepersonaliseerd onderwijs, maar staat samenwerken ook centraal. Leren we de kinderen wat normen en waarden zijn en dat ieder kind uniek is, zoals hij/zij door God gemaakt is. Zijn we verder gegroeid als lerende organisatie. Maken we samen verstandige keuzes op het gebied van de nieuwe ontwikkelingen en houden we onze visie vast.
6. wat we alleen kunnen waarmaken in nauwe samenwerking met ouders en anderen
- Betrokken en participerende ouders
- Deskundige partners
In 2023 zijn ouders zich bewust van de noodzaak dat de school hen nodig heeft om kinderen unieke en eigentijdse leerervaringen op te laten doen. We komen tegemoet aan de diversiteit van de groep d.m.v. het organiseren van Talenturen. Via Social Schools informeert de school de ouders over het reilen en zeilen binnen een groep en de school en via het ouderportaal Parnassys volgen ouders de (cognitieve) ontwikkeling van hun kind. In overleg met de ouders worden aan het begin van het schooljaar gespreksmomenten gepland. De wijze waarop die plaatsvinden wordt afgestemd tussen de groepsleraar en de ouders. In 2023 maken we verder gebruik van de expertise van deskundige partners binnen het onderwijs om veranderingen gestalte te geven binnen de school. Ook betrekken we deskundigen rondom specifieke zorg van kinderen bij de brede ontwikkeling en gedrag.
7. in een veilige en stimulerende omgeving.
- Voor elke kind is de school (omgeving) een veilige plek
- Ons gebouw sluit (zoveel mogelijk) aan op onze ambities
Ook in 2023 is er op school een veilige omgeving door pestgedrag bespreekbaar te maken en aan te pakken, samen te werken en teambuilding te stimuleren en een goede band op te bouwen tussen kinderen en groepsleraren. Daarnaast is de school een stimulerende omgeving met aantrekkelijk speel- en werkmateriaal m.b.t. vakgebieden, speelgebieden en maatschappelijke gebieden. We dragen zorg voor een open en betrokken team waar ruimte is voor feedback, samenwerking en het gebruik van elkaars talenten. We nemen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Er is wederzijds respect tussen ouders en groepsleraren en ouders onderling en ouders worden gezien, gehoord en gekend in de school.