Geborgenheid bieden
Om welbevinden te versterken en geborgenheid te bieden beschikt onze school over een goede methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. We hebben alle aspecten van het pedagogisch klimaat met elkaar uitgewerkt en willen zo een optimaal klimaat op school en in de groepen realiseren. We gebruiken de uitkomsten van het leerlingvolgsyteem om kinderen te helpen bij problemen op sociaal emotioneel gebied. We kunnen kinderen met gedragsproblemen begeleiden door het pedagogische klimaat aan te passen. In groep 5 of 6 wordt standaard een weerbaarheidstraining aangeboden. Er zijn duidelijke regels voor alle kinderen die met vaste regelmaat worden besproken. We gebruiken het pestprotocol bij vermoedens van pestgedrag en beschikken over een medewerker die is opgeleid tot anti-pestcoördinator. Het team van 'Bij de Bron' zorgt ervoor dat de kinderen zich geborgen voelen en bevordert een optimale ontwikkeling van de kinderen o.a. door:
- het hebben van hoge verwachtingen
- het activeren van leerlingen
- het bieden van een veilige en functionele leeromgeving
- het toepassen van reïnforcement (positieve bekrachtiging) en feedback
- het bieden van voldoende structuur
Welbevinden versterken
Het welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt gevolgd met verschillende instrumenten, zoals de observatielijst van Zien, de vragenlijst Sociale veiligheid en het sociogram.
Kennis delen, gevarieerd en interactief
Op onze school heeft de groepsleraar de regie en hanteert een optimaal klassenmanagement gekenmerkt door rust en structuur. Ten aanzien van jonge kinderen willen we door spelenderwijs leren en oefenen in praktijksituaties de ontwikkeling stimuleren en door het zelf ontdekken komen tot instructie en oefening. Wat betreft oudere kinderen geven de groepsleraren op een effectieve wijze gestalte aan gedifferentieerd onderwijs. Daarbij worden interactieve werkvormen gebruikt. Zij houden bij de instructie en verwerking rekening met niveauverschillen tussen de leerlingen. Er wordt uitleg gegeven in kleine stapjes, gecontroleerd of de leerlingen de uitleg begrijpen en de leerstof wordt samengevat. Er is een duidelijke opbouw in de leerstof. Waar nodig organiseren we groepsdoorbrekende subgroepen voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.
Zelfstandig en samenwerken
De groepsleraren leren kinderen samen te werken en afwisselend zelfstandig en coöperatief te leren. Op onze school hechten we veel waarde aan de zelfstandigheid van de leerlingen. Kernwoorden daarbij zijn: zelf en samen ontdekken, zelf en samen kiezen, zelf en samen doen. Naast zelfstandigheid vinden we het belangrijk om de eigen verantwoordelijkheid van onze leerlingen te ontwikkelen. Het is vanzelfsprekend dat autonomie en eigen verantwoordelijkheid niet betekent dat de leraren de leerlingen te snel en te gemakkelijk loslaten. Leraren begeleiden de leerprocessen en doen dat op maat: leerlingen die meer sturing nodig hebben, krijgen die ook.
Leerlingen werken regelmatig op een doelmatige wijze samen d.m.v. activerende werkvormen in een doorgaande lijn.
Betrokkenheid tonen
We willen in ons onderwijs houvast bieden aan kinderen en hen ook uitdagen tot het maken van keuzes en het durven dragen van verantwoordelijkheid. We dagen de kinderen uit om actief mee te denken en te doen. Hierdoor vergroten we de betrokkenheid.
Maatwerk leveren
We hebben oog voor de ontwikkeling van kinderen, omdat ieder kind verschillende gaven en talenten van God heeft gekregen. Daarom waarderen we de verschillen tussen kinderen ook positief. Kinderen hebben een eigen manier van werken en een uniek intelligentieprofiel. We willen recht doen aan de uniciteit van ieder kind. Dit komt tot uitdrukking in het beeld leren met hoofd (cognitief), hart (sociaal/relatie/emotie) en handen (expressief).