Leerlingenzorg
Leerlingen hebben een natuurlijke behoefte om zich te ontwikkelen. Iedere leerling is nieuwsgierig en in principe leergierig. Om de ontwikkelingen en leervorderingen van een leerling te volgen, gebruiken we het Cito-leerlingvolgsysteem voor groep 1 t/m 8. We leggen de vorderingen vast van het technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en de taalontwikkeling. Daarnaast volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling m.b.v. ZIEN, de vragenlijsten sociale veiligheid en sociogram. Al deze gegevens bieden informatie over het verloop van de ontwikkeling en hoe we daarop afstemmen Als ouder/verzorger wordt u hiervan altijd op de hoogte gesteld. We hechten veel waarde aan preventieve zorg. We houden rekening met verschillen tussen leerlingen.
Leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte
Dit zijn leerlingen:
- waarvan met behulp van het leerlingvolgsysteem een structurele zorgbehoefte in de ontwikkeling is geconstateerd.
- die extra begeleiding nodig hebben bij het werken aan de belemmeringen in de ontwikkeling.
- die een enkelvoudige of meervoudige zorgbehoefte hebben op cognitief en/of sociaal-emotioneel en/of motorisch gebied.
Aan de hand van de toets- en observatiegegevens brengen we deze leerlingen in kaart. Deze leerlingen worden intern besproken. Ook vindt regelmatig overleg plaats met externe deskundigen of de orthopedagoog van de schoolvereniging.