Kwaliteit
Kwaliteitszorg
Kwaliteitszorg is een hoeksteen van ons beleid. We formuleren cyclisch doelen, analyseren onze onderwijsresultaten en scherpen onze werkwijze aan. Wij communiceren hierover ieder half jaar met de ouders/verzorgers van onze leerlingen. Zo houden zij een duidelijk beeld van de vorderingen van hun kind, maar ook van de schoolbrede resultaten. In dit hoofdstuk vindt u informatie over de systemen die wij gebruiken, onze uitstroom naar het voortgezet onderwijs en het oordeel van de Inspectie voor Onderwijs.
Het leerlingvolgsysteem
Vanaf groep 1 worden de vorderingen op het gebied van lezen, taal en rekenen enkele malen per jaar beoordeeld aan de hand van landelijk genormeerde toetsen. We vergelijken de ontwikkeling van de leerlingen met het landelijk gemiddelde. De resultaten van de toetsen worden door het team besproken en waar nodig wordt het onderwijsaanbod aangepast. Op deze wijze kunnen de leerlingen als groep én individueel gevolgd worden. De toetsuitslag is verdeeld in vijf gebieden en verloopt van niveau I (hoogste score) tot en met V (laagste score). Afhankelijk van het verloop van de ontwikkeling wordt het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afgestemd. Als de resultaten tegenvallen of boven verwachting zijn, worden maatregelen genomen die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.
Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge kind van Parnassys. Dit is een observatie- en volgsysteem dat is gekoppeld aan leerdoelen en leerlijnen. Dat biedt ons de mogelijkheid om de ontwikkeling van een kind precies in kaart te brengen en zo het lesaanbod nog meer op maat te maken. Er is dus geen basisaanbod voor alle kinderen, maar subgroepjes kinderen ontvangen een verschillend aanbod. Zo kunnen we inspelen op de speel- en leerbehoefte van elk kind.
De entreetoets
In groep 7 maken de leerlingen de entreetoets van Cito. Na de afname ontvangt u een leerlingprofiel op papier. Naast het leerlingprofiel ontvangt u het rapport 'vooruitblik'. Dit rapport geeft een rechtstreekse voorspelling van het best passende brugklastype voor uw kind, op basis van de totaalscore op de entreetoets. De uitslag en prognose voor het Voortgezet Onderwijs wordt met u besproken tijdens de laatste ronde oudergesprekken.
De eindtoets
De leerlingen van groep 8 maken de centrale eindtoets van het college van toetsen en examens van de overheid. De eindtoets vindt jaarlijks plaats in april. Het schooladvies wordt voor 1 maart gegeven en weegt het zwaarst bij de toelating tot het voortgezet onderwijs. In een schooladvies geeft de school aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij het kind past. Daarbij kijkt de school onder andere naar:
- de aanleg en de talenten van een leerling.
- de leerprestaties.
- de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode.
- de concentratie, de motivatie en het doorzettingsvermogen van een leerling.
Op de pagina 'Inspectie' kunt u lezen wat wij o.a. doen om deze scores op niveau te houden.
Daarnaast kunnen onderstaande redenen ook van invloed zijn op onze eindresultaten:
- beperkt aantal leerlingen in groep 8; minder nivellering.
- specifieke leerlingkenmerken van de betreffende groep.
- een laag verwijzingspercentage van kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Voortgezet onderwijs
We willen de ontwikkeling van de kinderen zo optimaal mogelijk laten verlopen. Het is belangrijk dat uw kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt en op die school goed mee kan komen. De schoolkeuze wordt medebepaald door de volgende elementen:
- Het schooladvies;
- Het oudergesprek;
- De ontwikkeling van het kind.