Inspectie
In januari 2019 heeft onze school voor het laatst inspectiebezoek gehad. De inspectie heeft 'Bij de Bron' op 10 domeinen als volgt beoordeeld:
Onderwijsproces |
1 Aanbod |
Voldoende |
|
2 Zicht op ontwikkeling |
Voldoende |
|
3 Didactisch handelen |
Voldoende |
|
4 (Extra) ondersteuning |
Goed |
Schoolklimaat |
5 Veiligheid |
Voldoende |
|
6 Pedagogisch klimaat |
Goed |
Onderwijsresultaten |
7 Resultaten |
Voldoende |
Kwaliteitszorg |
8 Kwaliteitszorg |
Goed |
|
9 Kwaliteitscultuur |
Voldoende |
|
10 Verantwoording en dialoog |
Goed |
Het resultaat van de referentieniveaus op de eindtoets is hieronder weergegeven:
school | landelijk gemiddelde | signaleringswaarde | |
% 1F behaald (over drie schooljaren) |
94,2 | 96,0 | 80 |
% 1S/2F behaald |
49,3 | 61,1 | 43,6 |
Het volledige rapport van de Inspectie kunt u vinden op de website van de Inspectie van Onderwijs.
Visie en verantwoording
De resultaten van alle leerlingen worden op onze school gevolgd met methodegebonden en landelijk genormeerde methodeonafhankelijke toetsen.De inspectie houdt toezicht op de resultaten van het onderwijs. Dat doet zij door de beoordeling van de eindresultaten (eindtoets groep 8) te baseren op de resultaten van ten minste drie jaargroepen.
De school verantwoordt zich elk jaar aan de hand van de toetsuitslagen aan bestuur en ouders/verzorgers. Naast de verantwoording achteraf wordt vooraf gewerkt met streefdoelen voor de kernvakken.
De scores van de Cito-eindtoets worden jaarlijks gepubliceerd in de schoolgids (zie hoofdstuk 8) samen met de verwijzingen naar het Voortgezet Onderwijs.
We hebben een genuanceerde kijk op de publicatie van de ruwe scores in landelijke media (RTL Nieuws). In de verklaring van de bereking is op de site van RTL te lezen dat de vergelijking geen oordeel over kwaliteit vormt. Toch wordt de publicatie in de praktijk hiervoor gebruikt. We willen de resultaten van het onderwijs in de juiste verhouding zien met de maatschappelijke opdracht en de visie van de school. Omdat ieder kind verschillende gaven en talenten van God heeft gekregen waarderen we de verschillen tussen kinderen ook positief. Kinderen hebben een eigen manier van werken en leren niet alleen met het hoofd (cognitief),maar ook met het hart (sociaal/relatie/emotie) en handen (expressief). We hebben als school daarmee de verantwoordelijkheid om kwalitatief en passend onderwijs voor ieder kind te realiseren.
Tot slot wijst recent onderzoek van het CPB uit dat de resultaten van scholen op de Eindtoets ongeschikt zijn om scholen te vergelijken.