21-eeuwse vaardigheden en digitalisering
In de toekomst hebben kinderen verschillende vaardigheden nodig om succesvol te zijn in de samenleving. Dit zijn o.a. de vaardigheden in de afbeelding hiernaast. We hebben ervoor gekozen om, naast de overige vaardigheden, vooral in te zetten op de combinatie van 4 digitale vaardigheden: ICT-basisvaardigheden, computational thinking, mediawijsheid en informatievaardigheden.
Op 'Bij de Bron' worden daarom gevarieerde ICT-middelen ingezet. Hiermee kunnen we het onderwijsaanbod m.b.v. leerlijnen nog beter afstemmen op de onderwijsbehoefte van de individuele leerling. Dit betekent bijv. dat in de groepen 1 en 2 met iPads wordt gewerkt. In de groepen 3 en 4 zijn een aantal Chromebooks beschikbaar en vanaf groep 5 beschikt ieder kind over een Chromebook. De Chromebooks worden vanaf groep 5 vooral ingezet bij de digitale verwerking van de basisvakken (taal en rekenen). Daarbij maken we gebruik van de gepersonaliseerde leeromgeving van de methode Pluspunt (rekenen) en Taal Actief (taal).
De gepersonaliseerde online leeromgeving van de uitgever van beide methodes biedt de volgende voordelen:
- Adaptieve oefenstof (de moeilijkheid van vraagstukken past zich aan op het niveau van de leerling).
- Variatie in oefenvormen.
- Inhoudelijke feedback die het kind echt verder helpt (directe terugkoppeling van het resultaat aan het kind).
- Direct inzicht en overzicht (volgen van de kinderen in de verwerking en instructiebehoefte).
- Methode onafhankelijk dashboard voor de groepsleraar (inzicht wat de kinderen doen en in hoeverre de leerstof wordt beheerst).
- Daarnaast wordt de Chromebook ingezet bijv. voor presentaties, samenwerkingsopdrachten, oefenstof en opdrachten op de taakbrief.